17 juli 2015

När berätta om diabetes för personen man dejtar?

Jag läste en artikel i det senaste numret av tidningen diabetes och känner för att ge min åsikt i det hela. Det artikeln handlade om var "när berätta för dejten om diabetes".

Under mina två-tre första år med diabetes skämdes jag enormt för att berätta för folk jag inte kände, men jag fick diagnosen 2002. Då var jag 14år gammal och ville vara som alla andra. Efter något år i gymnasiet insåg jag att verken jag eller min kropp mår bra av det här, sedan är det inte likt mig att inte våga prata om sådana saker. Så efter det tog jag tjuren vid hornen och öppnade upp mitt stängda sinne. 

För nuvarande sambo berättade jag att jag hade diabetes från dag ett. Jag ansåg det viktigt att han visste det, även om jag inte visste om han var intresserad av mig. Samma sak med de nya klasskompisarna berättade dag ett för att slippa frågor i framtiden, men det föll sig naturligt för mig speciellt när folk frågade vad man gjort tidigare. Jag satt just då som ordförande i diabetesföreningen Kalmar-Öland med omnejd, och en sådan förening sitter man inte med i bara för att det är kul.

För mig har det alltid vart viktigt att folk omkring mig vet om mitt tillstånd, ifall det skulle hända något. Likadant så är jag väldigt snabb med att berätta det på nya jobb, känns allt rätt under intervjun så berättar jag redan då. Jag har aldrig blivit nekad ett jobb pga min diabetes.


0 kommentarer: