10 maj 2010

Diabetiker lär sig ta ansvar.

kulle precis plocka upp en tant från soffan när telefonen ringde tidigare idag. Det var Thorsten, lokalförbundets ordförande. Ska åka med honom till mötet i morgon. Han frågade även om jag ville komma till "diabetesskolan" och prata om hur jag hade det under tonåren som diabetiker och då samtidigt tala om att jag är "lud:are".
Jag hade en jobbig pubertet med tanke på diabetesen och jag hade just då gett allt för att få prata med någon annan i samma situation eller någon som nyligen har upplevt det jag just gick igenom. Så självklart, det tvekar jag inte ens på =)

Det jag saknar mest med barn-/ungdomsavdelningen är nog Göran Lundström.
Det var han som fick mig att orka och gå igenom den tiden.


Eget ansvar och bättre blodsockernivåer, det är några av målsättningarna för eleverna i diabetesskolan som funnits i Kalmar i drygt ett år.

Sedan ett drygt år tillbaka finns en diabetesskola på Kalmar lasarett. Den kom till som ett sätt att sänka blodsockernivåerna hos de drygt 90 unga diabetikerna som finns i lasarettets upptagningsområde.

- Det betyder jättemycket för då får man prata med andra om allt från rökning till tjat från föräldrar med andra jämnåriga säger Lina Bengtsson som är elev på diabetsskolan.

Viktigt att ta ansvar
Göran Lundström är barnläkare och en av dem som undervisar de barn, ungdomar och föräldrar som deltar i skolan. Han berättar att blodsockernivåerna här ligger något över genomsnittet för resten av landet.
- Det är för tidigt att visa på något konkret resultat än, men vi tror att diabetesskolan är viktig för diabetikerna, säger han.
- Jag tror att de vågar ta ansvar för sin sjukdom utan att känna sig ensamma.

0 kommentarer: