11 november 2009

Diabetes.

Sitter just nu med lite skolarbete i väntan på att mamma ska ringa. Sitter med programhanteringen och gör ett bildspel om diabetes i Power point. Vi får om vi vill hålla det muntligt för "klassen" men jag har inte riktigt bestämt mig hur jag vill göra än.
Valde att skriva om diabetes då folk idag inte verkar veta vad diabetes egentligen är. Folk verkar tro att det är en "allergi", att vi diabetiker verkligen inte kan äta något med socker i.
Visst, förr ställde man in kroppen efter insulinet. Idag ställer man in insulinet efter kroppen. Rör jag mycket på mig behöver jag inte lika mycket insulin som om jag sitter stil. Äter jag mycket snabba kolhydrater kommer jag behöva mer insulin.
Det där kan jag reglera själv idag, det är ingen annan som behöver bry sig om det. Idag tittar folk konstigt på en om man äter lite godis eller dricker läsk, man får hela tiden uppmaningar om att "du måste sköta din diabetes".
Borde inte jag, jag som har levt med min diabetes i 6 år veta bättre hur den fungerar än en fullt frisk människa som aldrig tidigare haft kontakt med någon som har diabetes?

Utvecklingen har gått framåt. det ser inte längre ut som det gjorde för 20 år sedan.


1 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med, du har ett starkt argument i det här tycker jag. Fast det nämnde jag kanske redan på promenaden? Så blev kanske lite kaka på kaka nu.. :S