18 september 2010

Strul på jobbet med diabetes.

Ska snart ta och ge mig iväg mot jobbet, delad tur står på schemat idag. Ledig i morgon (än så länge) så vad händer ikväll? Ska dock försöka va pigg nog i morgon så jag kan låna mammas bil och hämta "den lilla rosa".

Vaknade någon gång nu i natt av att jag låg riktigt rejält lågt, han knappt reagera över det innan jag somnade igen. Inte så smart kanske, men så blir det ibland. Det är inte ens alltid jag vaknar när jag får de nattliga känningarna. Vaknade med ett bls på 5.0 så det kan inte ha vart så länge sedan, "väntar spänt på rekylen".

Vet att många diabetiker börjar tröttna på frågorna. På de personer som inte förstår att det är skillnad idag. Men ska jag vara helt ärlig så trivs jag med att få tala om hur det fungerar idag. Hur min pump fungerar och hur jag sköter min åkomma. Jag kan min diabetes och jag känner min kropp utan och innan.
Känner direkt om det är något som inte stämmer, om jag är på gång upp eller ned i blodsockret. Jag har stenkoll på hur min kropp reagerar på det mesta.

Blev för några år sedan av med jobbet på Bems bara för att jag fick en mindre känning och var tvungen att äta lite. Fick då gå med kommentaren "du kan inte ha ett sådant här jobb om du är diabetiker". Detta var i en Sibylla restaurang. Någon timme innan detta hade jag fått kommentaren "jäklar vad du passar inom det här yrket".
Något år senare fick jag jobb på Burger King inne i Kalmar, allt var frid och fröjd tills dess att högsta chefen kom. Han ansåg att skulle jag ha min pump så får jag köpa likadana åt allihop så vi såg likadana ut. Frågade lite fint om han var dum i huvudet på riktigt eller om han bara spelade. Tillslut (tog väl 2-3 veckor) så förstod han att jag var tvungen att ha den. Tror det var en av jobbarkompisarna som fick honom att förstå.

Hade ingen vettig bild, hittade en från 2006

1 kommentarer:

Hanna sa...

Härligt med förstående chefer=( Har också blivit ifrågasatt när jag ringde och sa att jag blir 5-10 min sen eftersom jag var tvungen att vända hem för att hämta glömd blodsockermätare...idiot!
Chefen på mitt jobb idag har full förståelse och stöttar i alla lägen!