30 september 2010

Ung diabetes ride

Var med lite pirr i magen jag anlände till Stockholm Tisdag kväll. Hur skulle det kännas att träffa Lisa igen? Va hade faktiskt bara träffats en gång tidigare.
Men inte, det var så otroligt kul att få träffa henne igen och det känns verkligen som vi känt varandra i flera år.

Väl på T-centralen blev jag tvungen att ringa Lisa. Hade inte en aning om hur jag skulle ta mig ut till henne. Lisa var snäll och började med maten och hann därför inte komma och möta mig. Men efter lite små meck så blev det tunnelbanan mot Ropsten, den satt jag på i 6minuter innan jag skulle kliva av vid Gärdet (eller vad hållplatsen nu hette, jag är nybörjare på sådantdär).
Lisa var nere och mötte mig för att visa vägen till lägenheten. Där fanns det tacos och massa öl. Vilket slutade i att vi drog ned på stan för att ta några öl. Mycket trevligt. Blev en ganska tidig kväll då vi skulle upp tidigt för att möta upp Mattias och Della på T-centralen.
Frukosten intogs på Mc Donalds.



Efter frukosten som bestod av en Mc bagel och kaffe blev det flygbuss mot Arlanda efter att Lisa gått iväg för att ägna dagen åt sin muntliga redovisning.
Väl på planet mot Östersund hamnade Mattias och Della (hunden) längst bak medan jag så fint fick sitta väldigt långt fram. Mattias morfar skulle ha hand om Della medan vi var iväg.
Mattias och jag hade i uppdrag att plocka med Anna när hon landade på flygplatsen i Östersund. Då vi ändå hade fått låna Mattias morfars bil. Nästa hållplats...  Åre/Storulvåns fjällstation.
Efter någon mil kom vi fram till at mat är en bra grej. Ställde in Ingrid (GPSen) på att hitta närmsta matställe. Frasses lät perfekt då gällde det bara att hitta dit. Från början skulle vi svänga av på en minimal skogsväg men Mattias körde förbi för han ansåg att jag lurade honom. "- Rutten räknas om" utbrister Ingrid. Nu kör vi som hon säger och hamnar på den mest konstiga väg.
Funderade en kort stund men körde glatt vidare i tron om att snart komma ut på den asfalterade vägen. Men icke 1.2 mil på den här vägen innan vi hamnade i Krokom där vi tillslut hittade Frasses.


Mätta och belåtna begav vi oss vidare, Mattias var sjukt överspeedad hela vägen då han vart uppe lite för många timmar i sträck. Jobbat natt för att sedan åka direkt. Vi var i fjällstugan någon gång runt nio, det första vi får till oss är en underbart god tre rätters middag. Vi kan verkligen inte klaga på maten den här helgen, den har vart otroligt bra.
Satte oss uppe på loftet och snackade med Anders och Anders ("Smurf-Anders" och "Den långa/Andersson"). Blev några glas vitt och lite allmänt tjöt innan fler folk trillade in. Tillslut var alla utom Matilda och Johan där, de skulle inte komma fören dagen efter då vi skulle hämta upp dom i Enafors på väg ut till stallet.


Jag blev tilldelad en 16-årig valack som hette Jomi. Tydligen den yngsta i flocken, medan den äldsta istället var 29. Jomi var riktigt trevlig, hade det vart under andra omständigheter hade jag gillat det hela skarpt. Men det första vi fick göra var att klättra ned för världens backe och då hade vi ändå folk med som aldrig suttit på hästryggen tidigare. 


Nästa hinder blev till att inte dra i backen i den otroligt täta terrängen där vi gick över både stockar, diken och en jätte forsliknande sak.


Slängde sedan av hästarna barbackagjorden och tränsen för att släppa dom i den provisoriska hagen för någon timme medan vi fick i oss lite lunch vid vattenfallet. Var jätte mysigt att sitta där runt elden och det var nog något av det äckligaste men samtidigt godaste kaffe jag någonsin druckit. 



Nästa dag var det dags för vandring. Vi var uppdelade i två grupper så den andra gruppen skulle ge sig på ridningen medan vi vandrade. Vi hade inte samma tur med vädret som de hade utan fick vandra i en hel del snö. Tog oss inte upp hela vägen till getryggen utan fick vända en bit upp efter lite snöbollskrig, snöänglar och snöklot.




Sista dagen var det dags för cyklingen. Vi gav oss ut i kupperad terräng dock hade jag ont i foten och gav upp när en av tjejerna inte vågade cykla/gå över hängbron. Jag följde med henne och Sofia tillbaka till fjällstugan istället. 






2 kommentarer:

Hanna sa...

Ser ut som det har varit en intensiv vecka=) Fina bilder!

Anna sa...

Det var ett supper roligt läger tyckte iaf jag :) tack för en trevlig helg/vecka