13 april 2010

Åsikter.

Satt och läste diabetestjejens blogg och läste inlägget om Magdalena Ribbings blogg på DN.se och blev självklart nyfiken. Gick in och läste både hennes åsikter och kommentarerna och jag måste säga att detta är någon som kommer diskuteras i många år framöver.

Frågan löd som så: Att som diabetiker på ett diskret sätt injicera insulin i magen vid matbordet - kan det anses vara acceptabelt eller inte ur etikettsynpunkt?

Självklart förstår jag som diabetiker att folk kan ta illa upp om jag slänger fram insulinpennan, drar up tröjan och sätter den i magen så att alla ska se. Det går att ta insulinet på ett mer diskret sätt.
Medan jag samtidigt anser att varför ska vår "sjukdom" va så tabubelagd att vi måste gömma oss för att kunna sköta den? 
Jag vet att det finns så otroligt många som är spruträdda, jag har själv vart en av dom. Men idag förstår jag ändå inte varför vi måste särbehandlas. Vi är inte mer än människor som behöver vår typ av medecin. Då borde ju även astmatiker som behöver sin bricanyl tvingas in på toaletten.

2 kommentarer:

emelie sa...

men vad ska man göra då? är man tvungen att ta sitt insulin så är det väl en självklarhet känner jag, eftersom att vi inte överlever utan insulin. däremot kanske man kan vara lite diskret när man gör det.. jag skäms verkligen inte över att ta mina sprutor offentligt och mitt sällskap har inte heller något problem med det, vilket är jätteskönt :) min flickvän tycker om att byta lancetter i provtagarpennan vid blodprovstagning, så hon hjälper så gärna till! ;D

emelie sa...

förmodligen kommer det alltid att finnas åsikter om det, men så är det väl med allt.. men äsch, det är bara tuta & köra :)