13 december 2009

Pepparkakor.

Idag har jag för första och sista gången i mitt liv bakat pepparkakor från grunden. Igår var jag duktig och fixade degen som skulel stå under natten i kylen. Måste säga att degen blev snuskigt god, det visade sig att även min far tyckte det. Ju mer öl/vin som intogs ju mer deg försvann ur skålen.
Men det fanns så jag klarade mig och lite till nu på morgonen. Det första jag gjorde när jag vaknade var att ta ur bunken med deg ur kylskåpet så den skulle komma upp i rumstemperatur = pepparkaksdeg till frukost.
Degen visade sig var stenhård, troligtvis för att någon glömde att ha på plasten ordentligt under natten. Så jag fick ta till kniv och sked för att få klumpen ur bunken och sedan knåda den mjuk och fin igen.
Så långt allt bra. Gick jätte bra att kavla och pluppa ut formar. sedan in i ungen och där gick något fel.
De fick en mer "knäckig" konsistens än pepparkakskonsistens.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Ena satsen ser ju fin ut. Synd att den inte var det också.

Linnéa K sa...

Hallå!
Tänkte bara säga att jag lagt upp ett nytt smakprov på låt på min blogg när jag sjunger, kika gärna om du vill :)

http://liinneak.blogg.se/category/jag-och-min-musik.html