02 oktober 2009

Aktiv dödshjälp.

Det här med aktiv dödshjälp är en väldigt svår fråga. Så som jag ser det så är det ultimata att DU och ingen annan har ansvarar och har bestämmanderätt över ditt eget liv. Vi vet att vi kommer dö, frågan är bara när och hur. Jag tar ansvar för mitt liv och vill också ta ansvar för min död. Jag vill kunna ha möjligheten att be om hjälp den dagen jag känner att smärtorna och förnedringen är mer än vad jag klarar. Den dagen jag inte längre har möjlighet att leva ett värdigt liv vill jag kunna bestämma om jag ska dö. Jag vill själv kunna välja när jag ska avsluta mitt liv utan att det ska kallas självmord.



Själv anser jag inte att vi människor ska tvingas leva ”bara för att” (för vad finns det egentligen för orsak?). Vad kan den förlamade individen åstadkomma resten av sitt liv som sängliggande? Varför tvinga en människa att leva som vet att ”här ska jag ligga tills jag dör”. Individen kommer aldrig mer kunna gå, prata, skriva eller sitta utan hjälp.

Visst det finns många som säger att ”man kan ju alltid ta livet av sig (självmord)” men ett självmord drabbar så många andra på ett helt annat sätt.


Idag är det väldigt många ungdomar som väljer att ta sina liv. Ett av de vanligaste sätten är att ställa sig framför tåget. När en människa ställer sig framför tåget så är det inte bara sitt eget liv som drabbas, man förstör även många år psykiskt för lokföraren. Det är inte säkert att lokföraren någonsin kommer bli den samme igen.


Pratade med en kompis som sa att ”- Sedan vet jag inte hur stort förtroende jag skulle känna för en läkare som avlivar patienter”.

Men jag anser att, först och främst, är det inte läkaren utan patienten som ska ta beslutet om aktiv dödshjälp.

Jag har alltid funnit det sjukt att vi avlivar djur som har obotliga sjukdomar/skador medan vi håller människan vid liv till varje pris.

0 kommentarer: