25 mars 2010

Vad är celiaki?

Fick i kommentarerna en fråga om vad Celiaki är. Så jag tänkte göra ett eget inlägg om det, som jag tidigare har sagt har jag både Celiaki och Diabetes. Dock är jag lat och saxar infon från nätet.


Den som har Celiaki är överkänslig mot gluten.
Överkänsligheten gör att tunntarmens slemhinna skadas. 
Celiaki är ingen allergi

Celiaki är en sjukdom som beror på att man är överkänslig mot ett protein som heter gluten. Gluten finns i vete, och närbesläktade ämnen finns i råg och korn. Gluten aktiverar immunförsvaret (vårt försvar mot främmande ämnen) i tarmen. Immunaktiveringen får många olika effekter i kroppen. En effekt är att tunntarmsslemhinnan blir inflammerad och tarmludden förstörs.

Tunntarmsslemhinnan är i normala fall tätt veckad. Vecken kallas tarmludd. Tack vare tarmludden får tarmen en yta som hos en vuxen är stor som en tennisbana! När man har celiaki förstörs tarmludden. Av tennisbanan återstår då bara serverutan. Skadan syns oftast tydligt om man tittar på en bit av tarmslemhinnan i mikroskop.

Celiaki kallas ofta också för glutenintolerans. Celiaki är inte en allergi mot gluten. Ordet celiaki (på engelska coeliac disease, på amerikanska celiac disease) är grekiska och betyder ungefär inflammerad buk. Benämningen "glutenallergi" används ofta men är mindre lämplig eftersom immunsystemet reagerar helt annorlunda vid celiaki än vid allergi. Benämningen "glutenallergi" kan också blandas samman med spannmålsallergi. 

Celiaki förekommer hos cirka ett barn per 100-250. Det betyder att det är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos svenska barn. Sjukdomen är ungefär lika vanlig i andra delar av världen, åtminstone i västvärlden. Sannolikt sker det varken en ökning eller minskning. Emellertid har en ny studie (2006) av 7400 svenska 12 - åringar visat att celiaki är vanligare än man trott. Så många som 3% hade tecken på glutenintolerans.

1 kommentarer:

emelie sa...

okej, ja.. jag har läst på flera forum att vetet i soyan kokar bort under kokning, just därför jag undrade om du åt kinamat.. :P

ja men vad skönt att blodsockret höll sig på bra nivå sen! :D.. hatar dessa känningar, dem är väldigt otrevliga tycker jag ;)

ja, det tycker jag att du ska blogga om! :D